Primespeakers - Agencja Mówców | Jak zaplanować skuteczną kampanię rekrutacyjną?

Jak zaplanować skuteczną kampanię rekrutacyjną?

Rekrutacja wartościowych pracowników jest dziś jednym z największych wyzwań dla organizacji. Skuteczna kampania rekrutacyjna to jednak nie tylko pozyskiwanie CV – to przemyślana strategia, która przekłada się na rozwój firmy i jej konkurencyjność. W PrimeSpeakers wierzymy, że sukces w rekrutacji zaczyna się od świadomego podejścia do employer brandingu. W tym artykule Ina Martela, ekspertka w dziedzinie employer brandingu, podpowiada, jak zaplanować i zrealizować kampanię rekrutacyjną, która przyniesie najlepsze efekty.

Zacznij od zdefiniowania potrzeb i celów

Każda skuteczna kampania rekrutacyjna zaczyna się od precyzyjnego określenia potrzeb rekrutacyjnych w organizacji. Niewłaściwe zdefiniowanie oczekiwań wobec kandydatów może prowadzić do wydłużenia procesu rekrutacyjnego, co w efekcie zwiększa koszty. Statystyki pokazują, że średnie wydatki na pozyskanie jednego pracownika wzrosły o 36% w ciągu ostatnich dwóch lat i obecnie wynoszą około 5 tys. zł. Z kolei w przypadku nieudanej rekrutacji te koszty mogą być nawet trzykrotnie wyższe, sięgając 15 tys. zł.* Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie określić swoje potrzeby już na samym początku.

Zrób przegląd zasobów

Zanim rozpoczniesz kampanię rekrutacyjną, przeprowadź również audyt dostępnych danych. Przeanalizuj więc swoje badania jakościowe, ilościowe, wskaźniki takie jak NPS, jakość zatrudnienia, przyjrzyj się wnioskom z exit interviews. Przeanalizuj także, jakie do tej pory źródła pozyskiwania aplikacji sprawdziły się w Twojej organizacji najlepiej. Nie zapominaj o konkurencji – zobacz, jak formułują swoje przekazy i co ich wyróżnia. Warto sprawdzić też w jakiej kondycji jest sam rynek pracy. Tutaj pomocne będą wszystkie raporty rynkowe o płacach czy kondycji poszczególnych branż.

Solo czy w duecie?

Jednym z dylematów podczas projektowania kampanii rekrutacyjnej jest decyzja, czy
prowadzić ją samodzielnie, czy z pomocą agencji zewnętrznej. Oba podejścia mają swoje plusy i minusy, a wybór zależy od dostępnych zasobów i kompetencji w zespole. Jeśli dysponujesz odpowiednią ilością pracowników i masz pewność, że posiadają oni wystarczającą wiedzę na temat rekrutacji i employer brandingu, możesz spróbować zrealizować kampanię we własnym zakresie. W przeciwnym razie warto rozważyć współpracę z agencją.

Opracuj brief rekrutacyjny

Brief rekrutacyjny to fundament, a jego dobre opracowanie może skrócić czas realizacji kampanii o kilka tygodni, a nawet miesięcy. Podstawą są informacje dotyczące celu kampanii, budżetu, grupy docelowych, głównych przekazów. Im dokładniejszy brief, tym większa szansa, że wszystkie strony zaangażowane w proces będą działać zgodnie z założeniami (niezależnie od tego, czy robisz kampanię ze swoim zespołem, czy też z agencją).

Ważnym elementem briefu jest jasne określenie budżetu. Wydatki związane z kampanią mogą być znaczne, dlatego warto uwzględnić zarówno koszty wewnętrzne, jak i zewnętrzne, np. na współpracę z partnerami zewnętrznymi czy budżety na media. Określasz budżet pierwszy raz? Spróbuj oszacować koszt kampanii wizerunkowej z działem marketingu i zobacz, ile oni do tej pory wydawali na kampanię tego typu.

Wyróżnij się!

Zastanów się, co wyróżnia twoją firmę na tle innych. Warto wykorzystać te przewagi w kampanii. Jeśli twoja firma jest silną marką konsumencką, nie wahaj się tego wykorzystać – przekładaj mocny wizerunek z rynku konsumenckiego na rynek pracy.
Angażuj pracowników Nie zapomnij również o wewnętrznych kanałach komunikacji – zaangażowanie obecnych pracowników w kampanię może znacznie zwiększyć jej skuteczność. Ambasadorzy marki, zarówno formalni, jak i nieformalni, wnoszą wielką wartość w budowanie pozytywnego wizerunku organizacji.

Zbieraj dane, licz, raportuj

Nie czekaj z raportowaniem efektów kampanii do jej zakończenia – regularne monitorowanie wyników w trakcie jej trwania pozwala na bieżąco dostosowywać działania. Sprawdzaj regularnie, ile CV wpłynęło, jaki jest poziom dopasowania kandydatów oraz które kanały komunikacyjne przynoszą najlepsze efekty. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której kampania nie przynosi oczekiwanych rezultatów, a Ty dowiadujesz się o tym dopiero po jej zakończeniu.

Kto nie wyciąga wniosków, ten powtarza błędy

Po zakończeniu kampanii, nie chowaj jej od razu do szuflady. Choć w perspektywie kolejnych projektów za rogiem, wydaje się to bardzo kuszące, to właśnie jest moment na to, aby zastanowić się nad tym, co poszło dobrze, a co gorzej. Przeanalizuj dane, zbierz opinie o kampanii od kandydatów i wewnątrz organizacji. Konstruktywne wnioski to nieodzowny element każdej kampanii – prowadzą do jeszcze lepszych realizacji i efektywnych rekrutacji.

Skuteczna rekrutacja to przemyślane działania oparte na analizie danych, jasnych celach i wyróżniającej się komunikacji. Dzięki wskazówkom Iny Marteli możesz zaprojektować kampanię rekrutacyjną, która przyciągnie najlepsze talenty i wzmocni pozycję Twojej firmy na rynku pracy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zastosować te zasady w swojej organizacji lub potrzebujesz wsparcia w employer brandingu, skontaktuj się z nami

Data publikacji: 18 listopada 2024 r.

Ina Martela, head of employer branding w agencji Linkleaders